کافه سرگرمی

بهترین رژیم لاغری را چگونه انتخاب کنیم؟

۹۵-۰۴-۲۵

در ابتدا باید متذکر شویم که چاقی یک بیماری است و همانطور که تا ریشه کن شدن بیماری دست از معالجه و مراجعه به پزشک و بیمارستان و کلینیک بر نمی داریم، لازم است به فرآیند کاهش وزن نیز چنین نگاهی داشته باشیم. بیمارانی که منظم ترین مراجعه به متخصص تغذیه را دارند و پیگیر هستند،

بهترین و ماندگارترین جواب را می گیرند چرا که خود را موظف می بینند دستورات غذایی را رعایت کنند.در تحقیقی که به سرپرستی بنده انجام شد و با بودجه بنیاد ملی طب آمریکا به سرانجام رسید، یکی دیگر از مهمترین دلایل شکست رژیم غذایی در کشورمان، عادت فرهنگی تعارف غذایی است.

تعارف غذا از نشانه های دوست داشتن و ادب است. ولی باید این حقیقت را در نظر بگیریم که وقتی فردی اظهار می کند تحت رژیم است (حالا به هر دلیلی، از دلیل سلامتی و بیماری گرفته تا زیبایی و تناسب اندام)، باید به تصمیم فرد احترام بگذاریم و با تعارفات مکرر غذایی، فرد را به مرحله ای نرسانیم که با اکراه،

رژیم غذایی اش را بشکند.بسیاری از افراد وقتی که میزان کاهش وزن در رژیم غذایی خوب باشد، اشتیاق بیشتری برای اجرای رژیم های کاهش وزن از خود نشان می دهند. ولی با گذشت زمان میزان کاهش وزن  بعضی از افراد کمتر می شود. در کنار اینکه مسایلی همچون تطبیق بدن به رژیم کم کالری و دلایل فیزیولوژیک بسیار مهم است،

۲۰۱۶۷۱۰۲۱۴۰۲۳۵۳۴۸۸۱a

یکی از مهمترین موانع که حاصل نحوه رفتار خود ماست، کاهش پایبندی به اجرای رژیم به همان خوبی روزهای اول است.ببینید شکم حالت کروی دارد. از نظر علم ریاضی، حجم کره برابر است با چهار سوم ضربدر عدد پی ضربدر (شعاع کره به توان سه)! طبیعی است

وقتی حتی یک سانتی متر به دور کمر ما اضافه می شود، یعنی شعاع افزایش می یابد، حجم شکم به یکباره به میزان چشمگیری افزایش می یابد و برعکس. مطابق تحقیقات اخیر، بین اعتماد به نفس و شکل بدن رابطه قوی وجود دارد و افرادی که از شکل بدنشان راضی نیستند

اعتماد به نفس پایین تری دارند.از نظر علم فیزیک، قانون دوم ترمودینامیک به ما می گوید انرژی نه خود به خود به وجود می آید و نه از بین می رود، بلکه از یک شکل به شکل دیگر تبدیل می شود. وقتی غذای مازاد بر نیاز بدن مصرف می کنیم بدن راهی جز تبدیل آن به چربی ندارد.

وقتی وعده صبحانه نمی خوریم یا با تصور اینکه می خواهیم وزن کم کنیم، شام نمی خوریم ولی در عوض، نهار سنگینی به جای آن می خوریم، بدن راهی به جز استفاده از بخشی از عضلات بدن مخصوصا سرشانه ها برای تامین انرژی ندارد و نتیجه این می شود که عضلات سرشانه تحلیل می رود ولی در مرحله بعد،

چاقی شکمی به وجود می آید.از نظر علم فیزیولوژی، اگرچه نیاز بدن به انرژی به صورت ۲۴ ساعته بیان می شود، ولی این نیاز به صورت یک نیاز مستمر و ساعت به ساعت است.به عبارت دیگر، بدن در هر ساعت خاص، حسب فعالیتی که دارد، به میزان مشخصی انرژی نیاز دارد.

حال فکر کنید که فردی صبحانه و شام نمی خورد ولی نهار زیادی می خورد و کل انرژی که مصرف می کند هم واقعا برابر نیاز ۲۴ ساعته بدنش است.بسیاری از ما تا زمانی که وزن و سایزمان به یک حد نگران کننده یا آزاردهنده نرسیده، رژیم گرفتن را به تعویق می اندازیم.

پس از اینکه این نگرانی و آزار از حد آستانه گذشت، تازه برای فرار از این وضعیت هر رژیمی را -ولو هرچقدر سخت یا آسان- به خوبی اجرا می کنیم و در همان دو سه هفته اول بسیار خوب هم جواب می گیریم.اما مجددا به جای اینکه نتیجه خوب حاصله باعث افزایش اشتیاق ما برای اتمام رژیم تا رهایی کامل از سایز بد و اضافه وزن منجر شود،

به خاطر حاشیه امنیتی که در پی همین چند کیلو کاهش وزن و سایز به دست آورده ایم، در پایبندی کامل به رژیم کاهلی می کنیم.نتیجه اینکه یا مجددا بی خیال رژیم می شویم و یا به طور غیرمنصفانه، اشتباه خودمان را در اجرای کامل رژیم، به پای ناکارآمدی رژیم تجویز شده می گذاریم.

۲۰۱۶۷۱۰۲۱۴۰۲۳۵۳۴۷۵۳a

سپس نا امید از وضعیت پیش آمده، از این دکتر به آن دکتر می رویم و با هر دکتر جدید همین سیکل معیوب را طی می کنیم و بدن خود را آنچنان مقاوم می کنیم که این بار اگر به اشتباه خودمان پی هم ببریم دیگر دیر شده است!مگر این وضعیت یک شبه یا یک ماهه به وجود آمده است که بشود با روش های غیرعلمی آن را برطرف کرد؟

صدالبته که نه! اکثر افراد معمولا می خواهند مشکلی را که طی چند ماه یا چند سال به وجود آمده است با شیوه های غلط و خودسرانه و با رژیم های غلطی که مد روز شده، طی چند هفته و بدون استفاده از نظرات کارشناسی بر طرف نمایند.آخرین بررسی های روانشناختی و تراز اول دنیا نشان می دهند که هرچه جدیت اولیه در میزان کاهش وزن بیشتر باشد،

مراجعات مرتب و منظم باشد و فردی که رژیم می گیرد، مقید باشد تا در زمان های معین شده، مراجعه نماید و پیشرفتش را به چشم ببیند، درجه موفقیت بیشتر و اشتیاق فرد برای ادامه رژیم و نگهداری آن بیشتر خواهد بود. رژیم های بسیار سخت که باعث محرومیت های غذایی شدید می شوند،

باعث خلا و کمبود لذت غذایی شده و به خمودگی فرد منتهی می شوند و از طرف دیگر، رژیم هایی که خیلی باز و ساده هستند، چون باعث کاهش وزن مطلوب نمی شوند و توقعات حداقلی افراد حاصل نمی شود، باعث دلسردی می شوند.تشخیص اینکه در هر مرحله با چه سرعتی حرکت کنیم به عهده کارشناس است. از لحاظ روانی، تیپ افراد تاثیر زیادی روی میزان پایبندی به رژیم و تحمل رژیم می گذارد.

منبع: آکا ایران