کافه سرگرمی

گوچی چگونه سردمدار دنیای مد شد؟

۹۵-۱۲-۱۵

گوچیو گوچی در سال ۱۸۸۱در فلورانس به دنیا آمد و در سن ۱۷ سالگی ایتالیا را ترک کرد و به لندن رفت.

او سال‌های نوجوانی خود را در یک هتل کار می‌کرد، روزهای کار در هتل، دیدن مسافران و چمدان‌های چرمی‌شان گوچی را آن‌چنان مجذوب خود کرد که در سن ۲۴ سالگی به ایتالیا بازگشت و شروع به فروختن زین و خورجین کرد.

این بازگشت با موفقیت‌های زیادی برای گوچی همراه بود تا آنجا که در سال ۱۹۲۱ یک مغازه در فلورانس، زادگاه خود تاسیس کرد و در آن به فروش کالاهای چرمی و لوازم تزیین‌شده با نقوش سوارکاری پرداخت.

در سال ۱۹۳۲ گوچی نوعی کفش راحتی ابداع کرد که سال‌ها بعد به موزه هنرهای معاصر نیویورک راه یافت.

گوچی فردی پرکار بود و همراه سه پسرش -آلدو، یوگو و رودولفو- هر روز خود را متفاوت از روزی دیگر آغاز می‌کرد.

او در سال ۱۹۳۸ نخستین بوتیک گوچی را در خیابانCondotti  رم که یکی از معروف‌ترین خیابان‌های آن زمان در زمینه مد بود افتتاح کرد. این آغاز یک حرکت پیوسته برای افتتاح شعبه‌های دیگر بوتیک‌های گوچی در اروپا بود.

گوچی پای بوتیک‌های خود را به امریکا هم باز کرد و در سال ۱۹۴۵ نخستین شعبه خود را در امریکا افتتاح کرد و این شروعی بود برای تبدیل شدن گوچی به یک مارک جهانی.

گوچی در سال ۱۹۴۷ کیف چرمی با دسته بامبو را به بازار آورد. همچنین در سال‌ ۱۹۵۰ علامت تجاری قرمز خط‌داری را معرفی کرد، این علامت از دور زین گرفته شده بود.

سپس درهمان سال بسیاری از طرح‌های کلاسیک خود را از جمله چمدان، کراوات، کفش و کیف‌های دستی معروفش که با بند بامبو بود ارائه داد.

تعویض‌های پی‌در‌پی

هشت سال بعد، گوچی‌ در سن ۷۲ سالگی درگذشت و مدیریت شرکت به پسرانش رسید و آنها فعالیت‌های خود را به‌صورت پیوسته ادامه دادند.

دهه ۱۹۶۰ شهرت گوچی‌ به بالاترین حد رسید و امپراتوری‌اش آغاز شد. ستاره‌های هالیوود همچون گریس کلی، پیتر سلرز و آدری هپبورن نام گوچی‌ را به «chic» به معنای شیک مخفف کردند.

جکی کندی با گرفتن عکس از کیف‌های رودوشی گوچی‌ به این برند کمک می‌کرد که در پی آن با نام «Jackie O» شناخته شد.

به این ترتیب این شرکت لوگوی «GG» را برای خود برگزید. ۳۰ سال بعد یعنی در سال ۱۹۸۳ رودولفو بر اثر سرطان درگذشت و پسر او به نام ماریزیو(Maurizio)  سهم او را به ارث برد و جای او را گرفت.

ماریزیو در سال ۱۹۸۹ مدیریت کامل گوچی‌ را به عهده گرفت و ۵۰ درصد سهام شرکت به او تعلق گرفت و ۵۰ درصد دیگر به شرکت اینوست‌کروپ Investcrop از کشور بحرین فروخته شد.

دهه ۱۹۹۰ با گوچی‌ یار نبود و به دلیل اختلافات فراوانی که با شریک خود داشت پس از مراجعه به دادگاه و حل اختلافات و جدایی این دو شریک از هم، گوچی‌ بیش از ۳۷ میلیون دلار ضرر کرد؛ از دست دادن این مبلغ برای گوچی‌ یک شک بزرگ بود.

پس از آن در سال ۱۹۹۲ تام فورد(Tom Ford)  به گوچی‌ پیوست و به همراه معاون اجرایی شرکت دام ملو (Dwen Mello) از طریق کاهش محصولات و ساماندهی دوباره شرکت توانستند هزینه‌ها را کاهش دهند. درنهایت با طراحی گالش چوبی و چرمی توسط تام فورد وضع مالی شرکت رو به بهبود رفت.

قتل مشکوک و مدیریت تازه

سال ۱۹۹۵ پرونده ماریزیو گوچی با یک قتل مشکوک بسته شد که البته همسر او مجرم شناخته شد. فورد که اکنون وارث گوچی‌ شده بود در سال‌های بعدی موفقیت‌های فراوانی برای شرکت گوچی‌ کسب کرد و اوضاع را به کلی دگرگون ساخت.

گوچی‌ روز‌به‌روز بهتر شد و فورد کفایت و شایستگی خود را به اثبات رساند. حالا دیگر گوچی‌ یکی از سودآورترین خانه‌های مد در ایتالیا شده بود.

در سال ۲۰۰۰ خانم الساندرا‌ فاسچینتی (Alessandra Facchinetti) به این شرکت پیوست و استعداد خود در زمینه طراحی لباس‌های فاخر شب را به نمایش گذاشت.

در سال ۲۰۰۱ گوچی‌ تحت مدیریت فورد، استلا مک‌کارتنی (Stella Macartheny)  را تامین مالی کرد تا از مارک خودش استفاده کند و او هم نخستین مجموعه بهاری- تابستانی خود را در سال ۲۰۰۱ ارائه کرد.

در نوامبر ۲۰۰۳ تام‌فورد اعلام کرد هنگامی که قراردادش با گوچی‌ به پایان برسد این شرکت را ترک خواهد کرد. او آخرین مجموعه خود را در فوریه ۲۰۰۴ در میلان عرضه کرد.

چدر مارس همان سال الساندرا به‌عنوان مدیر جدید گوچی‌ منصوب شد، او نخستین مجموعه خود را در سپتامبر ۲۰۰۴ در میلان ارائه کرد.

بعد از گذشت یک‌سال وی به‌خاطر عدم‌توافق با مدیریت شرکت استعفا داد و فریدا جیانینی (Frida Giannini) جای او را گرفت. جیانینی هم نخستین مجموعه لباس‌های بهاری‌‌- تابستانی خود را در سپتامبر ۲۰۰۵ به نمایش گذاشت و تا به امروز به‌عنوان طراح گوچی‌ مشغول به کار است.

هم‌اکنون خط تولید گوچی‌ محصولاتی از جمله کیف چرمی، عطر و ادکلن، لوازم‌آرایشی، کفش، چمدان، ساعت، جواهرات، روسری‌های ابریشمی، وسایل ورزشی، کروات و عینک را تولید و پخش می‌کند.

گوچی‌ در سال ۲۰۰۶ با درآمدی بالغ‌بر ۷، ۶میلیارد یورو پس از لویی ویتون و شرکا، در مقام دومین مارک پرفروش دنیا قرار گرفت.

طبق نظر‌سنجی انجام‌شده توسط موسسه تحقیقات علمی- تجاری نیلسن، گوچی‌ به‌عنوان مطلوب‌ترین و محبوب‌ترین مارک فشن دنیا برگزیده شده است. همچنین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد از هر پنج نفر یک نفر- اگر قیمت بالای این مارک مسئله‌ای نباشد- محصولات گوچی‌ را خریداری خواهند کرد.

1+

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.